dinsdag 15 maart 2011

Stageplan:

Basisschool de Schakel

Ik vond het ten eerste een erg leuke stage. Het enthousiasme van de kinderen was fijn om mee te werken.

Reflectie:

Ik vond het lastig om een goede workshop te bedenken, omdat ik het moeilijk vond om in te schatten wat het niveau was. Maar toen ik eenmaal een workshop bedacht had en ik wat rond had gevraagd naar wat deze kinderen zouden kunnen en willen, was ik wel tevreden met en zelfverzekerd over de workshop. Ik vond het de eerste keer erg spannend en ik wist ook niet zo goed wat ik kon verwachten, ook van de docenten die ons begeleiden. Maar het liep eigenlijk vanzelf goed. We hadden goed voorbereid wat er verteld moest worden en de kinderen reageerden enthousiast. Ik denk dat het voor een eerste keer erg goed ging.
Ook de andere keren ging het qua uitleg erg goed. Wat wel nog best lastig bleek was goed plannen. Over sommige dingen deden ze langer dan we verwachten hadden en over andere dingen juist minder lang. Maar uiteindelijk zijn we goed uitgekomen met onze planning.
Ik vond het jammer dat het op de tweede locatie (’s middags) wat minder goed geregeld was dan bij de eerste locatie. Ik zat daar met mijn klas in de hal en daardoor was het lastig om de kinderen geconcentreerd te houden. Hier werd ook weinig rekening mee gehouden door andere docenten. Zij riepen de kinderen bijvoorbeeld al naar de klassen als ze nog niet klaar waren met opruimen. Dit maakte het wel wat lastiger, vooral op het begin en het einde van de lessen.

Ik heb gemerkt dat mijn sterke kanten zijn:
Ik kan een duidelijke uitleg geven en het lukt goed om de aandacht erbij te houden.
Het houden van orde zonder te streng te zijn lukte ook vrij goed.

Mijn zwakke kanten zijn:
De voorbereiding van een les. Ik wist niet zo goed hoe ik dit het beste kon aanpakken.
Het is toch wel erg belangrijk om van te voren uit te proberen en een goede tijdsplanning te maken. Verder denk ik dat ik wel wat strenger kan zijn als het gaat om het houden aan de opdracht. De leerlingen luisteren pas als je duidelijk de grenzen aan geeft.

Stagedag 1:

Voor deze dag was ik best een beetje zenuwachtig. Maar de docenten die ons begeleidden waren erg aardig en hielpen goed. Het waren allebei erg drukke klassen, wat in het begin wat wennen was. Ze gingen deze dag sfeerbladen maken. Dit was een vrij abstracte opdracht en de leerlingen vonden het lastig om hieraan te beginnen. Maar toen ze eenmaal aan de gang gingen en we wat tips gaven, waren ze erg enthousiast. Ze mochten hierbij erg vrij werken en dat vonden ze erg leuk.
Het opruimen was best lastig, want we wisten niet zo goed hoe we dit aan moesten pakken. Maar de docenten hielpen ons hierbij en we leerden meteen dat je het in taken moet verdelen. Ze wilden zo zelfs mee helpen met opruimen.

Stagedag 2:

Deze dag was ik niet aanwezig, dus hier kan ik niks over zeggen.

Stagedag 3:

Begonnen met het uitleggen dat ze nog een half uur hadden om de hoofdpersonen (de vissen) af te maken. Na dat half uur moesten ze beginnen aan de achtergronden. We hebben een uitleg gegeven over hoe ze dat konden aanpakken en waar ze rekening mee moesten houden.
Deze punten waren overlapping, afsnijding, groot/klein – dichtbij/ver weg en hoogte verschillen.
Het halve uur voor de hoofdpersonen bleek meer dan genoeg. En ze konden dus ook meteen aan de slag met de achtergronden. Dit vonden sommige leerlingen best lastig omdat ze goed moesten nadenken over wat er op de achtergrond belangrijk was en waar alles moest komen.
Maar met wat hulp ging het erg goed.
Bij de tweede locatie moesten we het vandaag zonder begeleiding doen, omdat we haar moesten delen en de andere groep haar harder nodig had. Maar dit ging eigenlijk heel goed.

Stagedag 4:

De laatste dag.
Ze hadden een uur om de achtergronden af te maken zodat we daarna konden opruimen en evalueren. Een paar leerlingen waren wat eerder klaar en daarom mochten zij een kaft maken.
Bij de eerste locatie waren de leerlingen erg creatief en gingen ze op een gegeven moment zand en glitters gebruiken. Dit werkte erg goed en gaf een extra dimensie aan de kunstwerken.
Tijdens de evaluatie bleek dat ze allemaal erg trots waren op hun eigen werk en ze vonden het leuk dat ze het aan iedereen konden laten zien.
Bij de tweede locatie ging het op zich ook goed, maar de evaluatie niet. Omdat we in de hal zaten was het erg rumoerig en eigenlijk niet mogelijk om te evalueren. Doordat er andere klassen en docenten in de hal waren konden ze elkaar niet verstaan en ze konden zich niet concentreren. Hierdoor hebben we de evaluatie korter gemaakt en hebben we niet alles zo kunnen bespreken zoals we het wilden. Dit was ook voor de leerlingen erg vervelend, want ook zij waren erg trots op hun kunstwerken en wilden dit graag laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten