dinsdag 15 maart 2011

Stageverslag:

Ik heb stage gelopen op het Raayland College in Venray. Ik heb zelf op deze school gezeten.
Het is een grote school waar alle niveaus zitten. Van praktijk onderwijs tot en met gymnasium.
De school is verdeeld in 3 gebouwen, deze zitten wel aan elkaar vast, het A, B en C gebouw. In het C gebouw zitten de eerste en tweede klas van alle niveaus. In het B gebouw zit de bovenbouw van VMBO en op het A gebouw zit de bovenbouw van Havo/VWO.
Onze spd’er, Joop Duijs, geeft zelf les aan de onder- en bovenbouw van Havo/VWO.
Hij geeft Tekenen en Handvaardigheid.

Ik had van de stage verwacht dat ik een beter beeld zou krijgen van het vak op zich en dat ik wat meer zelfvertrouwen zou krijgen voor de klas. Deze doelen heb ik zeker behaald. Ik heb nu echt kunnen zien wat docent zijn inhoud en hoe het is om voor een klas te staan.
Als ik kijk naar de pedagogische competentie merk ik dat ik hier wel al goed op weg ben. Ik kan van nature vrij goed orde houden in een klas en ik ben nu ook niet meer bang om dat te doen. Wel merk ik dat ik inderdaad de klas als “klas” zie en niet als individuen. Ik ken de leerlingen wel allemaal maar ik benader ze wel als klas.
Ik vond wel dat het erg goed ging als het gaat om een goede sfeer creëren in de klas. De keren dat ik alleen in de klas heb gestaan ging dit erg goed en deed iedereen goed mee. Dit heeft er voor gezorgd dat ik op dit gebied meer vertrouwen heb gekregen in mezelf omdat ik weet dat ik het kan.
Als ik kijk naar de vakdidactische competentie zie ik heel duidelijk dat ik inhoudelijk inderdaad nog heel veel moet leren en dat het lastig is om een goede les te geven over een onderwerp wat ik zelf nog niet zo goed ken. Je valt dan erg terug op een powerpoint of een boek. Maar wat me ook opvalt is dat ik wel veel meer zelfvertrouwen heb gekregen als het gaat om de omgang met de leerlingen. Het was uiteindelijk helemaal niet eng of lastig om met de leerlingen om te gaan. Van te voren had ik verwacht dat het lastig zou zijn om een balans te vinden tussen docent en vriendin. Maar in praktijk viel dit heel erg mee. De leerlingen luisterden meestal gewoon goed, maar vonden het ook leuk dat ik er was.
Het is wel nog lastig om in een klas aan iedereen even veel aandacht te geven of om te zien welke leerlingen meer aandacht nodig hebben.
Ik kon heel duidelijk merken dat ik in het begin niet zo goed wist wat ik moest doen, maar dat ik naarmate ik de leerlingen vaker had gezien ik ook wel goed wist hoe ik met ze om moest gaan. Dit vond ik fijn om te merken want dat betekent wel dat ik vooruit ga.

Voor het logboek heb ik een paar dagen uit gekozen.

Stagedag 1:

Deze week is er proefwerkenweek in de bovenbouw van Havo/VWO.
Hierdoor kan ik niet veel lessen meelopen met mijn stagebegeleider, maar ik heb gelukkig wel andere docenten gevonden om mee te gaan kijken.

Het eerste uur heb ik gekeken bij een 2e klas vmbo bk. Zij kregen les van Meneer Holten. Het is een zeer drukke en moeilijke klas. In deze klas kun je niet echt het vak tekenen geven, maar je bent constant bezig met ervoor zorgen dat ze doen wat ze moeten doen. Één meisje uit de klas is al geschorst. Het was lastig om bij de aller eerste les al zo’n lastige klas te hebben, maar ik heb er wel veel van geleerd. Er zijn niet alleen maar leuke, makkelijke klassen en een klas als deze kan ook leuk zijn.

Het 5e uur heb ik wel mee kunnen kijken bij een les van mijn stagebegeleider, namelijk een brugklas havo/vwo. Het is een les handvaardigheid. De opdracht is dat ze een totempaal moeten maken van papier. Ze moeten contrasterende kleuren gebruiken en moeten de afbeelding uitsnijden en op de andere kleur opplakken. Hierdoor krijg je twee afbeeldingen die het spiegelbeeld zijn van elkaar.
In deze klas zijn de jongens druk, maar over het algemeen doen ze goed mee.

Stagedag 3:

Vandaag stond ik de laatste twee uur alleen voor de klas. Het 7e uur was een atheneum 2 klas. Ze wisten al wat ze moesten doen, ik hoefde alleen een kleine uitleg te geven over de kleurencirkel en complementaire kleuren. Dit ging erg goed en iedereen deed goed mee. Ze vonden het in het begin een beetje raar omdat ze me nog maar 2 keer eerder hadden gezien, maar na ongeveer 10 minuten zat iedereen rustig te werken aan zijn/haar tekening. Het 8e uur was een Havo 3 klas en deze klas was iets drukker. Ze moesten met linialen werken en de jongens vonden linialen ook leuk om mee te vechten. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling dus ben ik bij ze komen zitten en heb ik geprobeerd ze op een grappige manier duidelijk te maken dat ze gewoon moesten gaan werken. Dit werkte erg goed, want ze ging daarna gewoon aan het werk. Ik vond het echt heel erg leuk om alleen voor de klas te staan en na deze lessen wist ik ook zeker dat dit is wat ik als beroep wil. Ik vond het fijn om de leerlingen te helpen en om de verantwoordelijkheid te hebben voor een hele klas.

5e Stagedag

Joop Duijs ziek vandaag.

1e uur. CKV VWO 5
Doordat Joop er niet was hebben wij de leerlingen opgevangen en de les overgenomen.
Een aantal leerlingen moesten nog aan hun project werken en hieraan hebben wij meegeholpen.
Degenen die dit project al afgerond hadden zijn voor zich zelf wat gaan doen.

2e uur. HAVO 4 Kunstgeschiedenis.
Anne kon door omstandigheden haar lesje niet geven. Dus hebben we besloten, samen met de klas, om dit uur praktijk te geven. Hierdoor hadden ze het 6e uur vrij.
Ze waren bezig met de ontwerpen voor de linosnede.

3e uur. VWO 2, met Croqué.
Was een hele rumoerige klas en croque had hun al laten nakomen vorige week donderdag.
Dus was hij deze les een beetje chagerijnig. Eigenlijk hebben we deze les vooral met de leraren gepraat over het vak en hoe dat op de scholen wordt gegeven.
En over de steeds veranderende onderbouw en de druk die op docenten van de beeldende vakken wordt gelegd.

4e uur. HAVO 5 kunstgeschiedenis.
Deze les konden wij niet overnemen omdat we vakinhoudelijk nog niks over het post-impressionisme weten. Daarom heeft Henk Visser (andere docent Tekenen) ze de opdracht gegeven om een presentatie te maken over post-impressionisme. Dit hebben ze zelfstandig gedaan. De presentaties worden pas volgende les gegeven.
In deze tijd hebben wij ons logboek bijgewerkt.

5e BR1T Tekenen
We dachten dat we deze les gewoon konden overnemen, maar de school had al iets anders geregeld waardoor dat niet ging.
Dit geld ook voor het 7e uur AT2A.

Dus vanaf 13.00 uur hadden we geen lessen meer. We zijn toen de mediatheek ingegaan om voorbereidingen te treffen voor de excursie naar Keulen volgende week dinsdag.
Ook hebben we geregeld dat we een lesboek kregen, voor eventuele voorbereidingen van lesjes van kunstgeschiedenis.


De 8e stagedag 11-01-2010

Vandaag wilde ik graag mee gaan lopen met een praktijkklas, maar de docente met wie we zouden meelopen was ziek. Hierdoor kon dit dus niet doorgaan.
Vervolgens zijn we gewoon met Joop Duijs mee gaan lopen.
Het 5e uur zijn we bij Henri Croqué gaan kijken en meehelpen. Dit was handvaardigheid in de brugklas. De leerlingen waren bezig met een puzzel van hout. Deze was al bijna af dus ze konden zelfstandig werken. Wij hebben de leerlingen geholpen en geobserveerd.
Ik vind Henri Croque een goede docent, want hij is duidelijk en heeft overwicht. Verder heeft hij genoeg humor en enthousiasme. Ook al geeft hij dit jaar voor het eerst handvaardigheid.

De eerste les was CKV met VWO 5. Het viel ons allebei al vanaf het begin van de stage op dat de leerlingen de lessen niet interessant vonden. Dus hebben we tijdens de les aan de leerlingen gevraagd wat zij zouden willen veranderen aan de lessen CKV.
Hun antwoord hierop was dat de opdrachten te vaag zijn en dat er geen structuur in de lessen zit. Ze weten niet wat ze moeten doen en doen daarom ook weinig. Zij vinden dat de lessen wat actiever moeten worden. Dit kun je doen door meer excursies te organiseren, door bijvoorbeeld films te kijken of te maken. Hierdoor worden ze meer betrokken bij de les en wordt CKV een leuker vak.

In de 2e les hebben de leerlingen onze opdracht over de Dom in Keulen ingeleverd.
Dit was een collage van foto’s die ze zelf hadden gemaakt tijdens de excursie met daarbij de stijlkenmerken van de gotische architectuur. De meesten hadden het ingeleverd, maar een aantal niet. Voor de leerlingen die het niet in hadden geleverd hebben we een “straf” bedacht. Deze is dat ze een presentatie moeten geven over de collage en wat ze in Keulen gezien hebben. Deze straf hebben we bedacht omdat ze inmiddels 4 weken de tijd hebben gehad om het te maken en omdat we het vorige week nog duidelijk hebben gezegt.

Verder hebben we het 4e uur meegekeken met een theorieles van Havo 5. Deze ging over De Stijl, Bauhaus en surrealisme. Dit was om zelf wat bij te leren over dit onderwerp.

Vandaag heb ik geen bijzonderheden opgemerkt. Het was jammer dat we niet bij praktijk konden gaan kijken, maar omdat het volgende week de laatste stagedag is gaat dat niet meer lukken.


Sterktezwakte analyse:

Mijn zwakke punten:
Ik vind het nog moeilijk om streng te zijn voor leerlingen en ik vind het lastig om meteen heel open te zijn en echt met de leerlingen contact te maken. Na een dag is dat wel een stuk beter en hoe vaker ik de leerlingen zie, hoe beter het gaat. Want ik kan het allemaal wel alleen had ik dat in het begin nog niet door.
Verder weet ik natuurlijk inhoudelijk gezien nog te weinig om echt mijn eigen draai aan een les te geven. Ook heb ik nog niet genoeg zelfvertrouwen als het gaat om mijn kennis over dragen. Maar ik weet zeker dat dit in de komende jaren op school goed komt.

Mijn sterke punten:
Ik vind dat ik kan zorgen voor een goede sfeer in de klas en dat ik er goed in slaag de leerlingen naar mij te laten luisteren. Ook vind ik dat een goede balans heb gevonden tussen streng zijn en leuk met de leerlingen omgaan. Ik weet nu beter wanneer ik strenger moet optreden en wanneer ik gezellig met de leerlingen kan praten.

De competenties:


Interpersoonlijke competentie:
Ik vind dat ik een goed contact heb met de leerlingen en dat ik goed communiceer. Ik kan nog niet goed omgaan met lastigere situaties, maar met een normale klas heb ik geen problemen meer. Ik vind dat ik de leerlingen goed kan stimuleren en begeleiden en dat ik sterk voor de klas sta. Ik ben nog geen lastige situaties tegen gekomen dus weet ik ook nog niet hoe ik daarop zou reageren, maar ik denk dat ik nu beter zou reageren dan voor de oriëntatiestage.

De pedagogische competentie en de vakdidactische competentie heb ik eerder al besproken.

Organisatorische competentie:
Ik vind dat ik goede realistische planningen kan maken, alleen vind ik het wel lastig om het overzicht daarover te houden en vind ik het lastig als iets niet uitkomt zoals ik het gepland had.

Competent in het samenwerken met collega’s:
Ik vind dat ik hierin wel vooruit ben gegaan. In het begin liep ik vooral mee met mijn spder, maar later vond ik het juist ook fijn om zo veel mogelijk verschillende docenten te observeren en te spreken.

Competent in het samenwerken met de omgeving:
Hier heb ik geen ervaring in. Ik heb alleen met de organisatie van de stages gepraat en met de docenten.

Competent in reflectie en onderzoek ten dienste van ontwikkeling:
Ik heb tijdens deze stage veel meer over mezelf als docent geleerd. Dit komt mede door feedback van de docenten. Ik ben er ook achter gekomen dat ik al meer kan dan ik wist. Door dingen gewoon te doen leer je ook of je ergens goed in bent of dat je er nog aan moet werken.

Al met al vind ik dat ik tijdens deze eerste stage veel geleerd heb. Ik ben erachter gekomen waar ik goed en minder goed in ben. En ik weet nu dus ook waar ik nog aan moet werken.

Tijdens de tussenbeoordeling hebben hetzelfde besproken als wat in dit verslag staat, alleen wat korter. Toen vonden we ook dat het goed ging en dat er geen problemen waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten