dinsdag 15 maart 2011

Stageplan

Inleiding:

Mijn gegevens:
Naam: Anne van Meijel
Voorletters: AEJ
Adres: Honingklaver 9
Postcode: 5803 DJ
Plaats: Venray
Vooropleiding: Havo

Gegevens school:
Naam: Raayland College
Adres: Leunseweg 6
Postcode: 5802 CH
Plaats: Venray
Opleidingen: Praktijkonderwijs, VMBO B, K, T, HAVO, Atheneum, Gymnasium.

Stagebegeleider: Joop Duijs

Stageopdracht:

De opdracht is om mee te lopen met een beeldend docent. Hierdoor kun je erachter komen of het docentschap wat voor je is of niet. Je ziet welke kwaliteiten je moet hebben als docent en leert je eigen kwaliteiten kennen.

De competenties:

Ik zal beginnen met de competenties waar ik nog aan moet werken. Dit zijn de interpersoonlijke, pedagogische, vakinhoudelijke en de samenwerking met de omgeving. De interpersoonlijke competentie is nog moeilijk in te schatten, omdat ik nog nooit echt voor de klas heb gestaan. De pedagogische competentie vind ik moeilijk in te schatten of ik die bezit. Ik heb ongeveer een jaar huiswerkbegeleiding gegeven aan een jongen met asperger. Dit ging in het begin erg goed. Maar ik vond het wel erg lastig om hier goed mee om te gaan. Op dit moment geef ik huiswerkbegeleiding aan zijn broertje. Hij heeft heel erg dyslectie en hij heeft een concentratiestoornis. Dus ook dit is niet heel gemakkelijk. Toch gaat het goed en hij vind het fijn dat hij hulp krijgt.
De vakinhoudelijke competentie is logisch dat ik die nog niet helemaal bezit en ik denk ook wel dat dit goed gaat komen. De samenwerking met de omgeving lijkt me erg lastig. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat dit soms erg ingewikkeld kan zijn. Je moet namelijk met moeilijke situaties om kunnen gaan en advies kunnen geven. En omdat te kunnen moet je ook levenservaring hebben.

Dan de competenties die ik, volgens mij, wel bezit zijn de organisatorische, het omgaan met collega’s en het reflecteren op mezelf. Ik kan er goed voor anderen plannen en ervoor zorgen dat er overzicht is. Ik ben altijd op tijd en vind het fijn als dingen goed en op tijd geregeld worden. Het omgaan met collega’s gaat me ook wel goed af. Ik werk in een pannenkoekenhuis en heb in een callcenter gewerkt en bij allebei de baantjes ging de omgang met collega’s goed. Dus verwacht ik hier geen problemen. Als laatste het reflecteren op mezelf. Ik denk dat ik wel van mezelf kan zien wat ik goed of juist slecht doe. Als ik weet wat ik niet goed doe wil ik het ook wel graag veranderen. Maar soms is het moeilijk om dingen van jezelf te zien, dus denk ik wel dat het goed is als anderen ook kritisch naar je kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten